Spiedze (174 lpp.)

Mani ir pārņēmis iepirkšanās neprāts grāmatu veikalā. Esmu nonākusi līdz "Spiedzei", šī grāmata liek skrējienu un grāmatu ķeršanu piebremzēt, jo nezinu vai ir vērts to pirkt. Es cenšos iegādāties grāmatas, kurām būtu vērts palikt manā plauktā uz mūžīgiem laikiem. Negribu paturēt, krāt putekļus un vietu aizņemt ar vienreiz lasāmajām... Paulu Koelju man saistās ar vidusskolu, kad kādu laiku šis Brazīlijas portugāļu rakstnieks bija arī man trendā. Nu esmu pāraugusi šo literatūru, vai ņemt "Spiedzi"?! 

Beigās šī grāmata manā iepirkuma grozā nonāca jo grāmatas pamatā ir reāla persona un reāli notikumi, nevis tikai liriskā valodā ietērpti domu graudi uz dažādu notikumu fona. 

Pirmās izlasītās lapaspuses radīja vilšanos, tapa uzreiz skaidrs, ka šis varētu būt no tiem darbiem kas radīti lai ātri nopelnītu pateicoties rakstnieka vārdam. Redziet, šeit atspoguļotais stāsts par slaveno spiedzi Mata Hari ir tik virspusējs, it kā pārlasītu avīzē ziņu sadaļu kurā atstāsta kādu notikumu. Interesanti, kāpēc rakstīt darbu par personu, par kuru jau ir uzrakstīti labi darbi kā pats Koelju atzīst pieminot Petas Šipmenas "Liktenīgā sieviete. Mīlestība, meli un Matas Hari nezināmā dzīve", vai Filipa Kolā "Mata Hari, viņas patiesais stāsts"? 

"Spiedze" ir veidota divās daļās, vienā kā Mata Hari dienasgrāmata, vēstule meitai, un otra daļa ir viņas advokāta vēstule Mata Hari kad viņa ir notiesāta un drīz tiks izpildīts sods. Lai arī grāmatā it kā tiek likts uzsvars uz to, ka šīs sievietes lielākais naidnieks bija laiks, nepareizais laiks šādam cilvēkam, tomēr sekli rakstītais stāsts neļauj līdz galam izjust to personības lielumu un neatbilstību laikam. Iespējams, ja es neko nebūtu iepriekš zinājusi par šo sievieti, tad šī grāmata man šķistu vēl garlaicīgāka un bezpersoniskāka. 


Pēc grāmatas izlasīšanas tā vien prasās uzmeklēt vienu vecu seriālu par Mata Hari kuru pāris gadus atpakaļ noskatījos, kas bija daudz dziļāks par šīm lappusēm, tik kā to sauca? 


No portugāļu valodas tulkojis Edvīns Raups.

Izdevējs: Jānis Roze

Komentāri